Dominacja frachtu morskiego w imporcie towarów z ChRL powoli się kończy. Coraz większą popularność zyskuje przewóz towarów z Chin realizowany za pomocą ekspresowych pociągów towarowych. Poznaj zalety takiego rozwiązania i sprawdź, czy będzie odpowiednie dla Twojej firmy.
Transit time — znaczący parametr w imporcie towarów z Chin
Czas jest jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez osoby sprowadzające towary z krajów Azji Dalekowschodniej. Dotychczas importerzy musieli liczyć się długim oczekiwaniem na towar liczonym w miesiącach. Transport ładunków zajmował 2-3 miesiące, zakładając, ze kontener nie był rolowany i szybko znalazł wolne miejsce na kontenerowcu. Problemem były także zdarzenia losowe, które powszechnie zdarzały się w czasie transportu morskiego. Najbardziej znanym przypadkiem jest blokada Kanału Sueskiego, która miała miejsce w 2021r. Wtedy kontenerowiec Ever Green na przeszło 6 dni zablokował najważniejszą trasę morską. Tworząca się kolejka statków po obu końcach kanału spowodowała, że transit time w łańcuchach dostaw realizowanych frachtem morskim wydłużył się o okres kilku tygodni.
Transport morski ma złą passę od początku pandemii. Lokalne lockdowny w Chinach obejmujące również miasta portowe spowodowały, że system przewozu kontenerowcami dotarł do końca swych możliwości organizacyjnych. W efekcie przewóz towarów znacząco się wydłużył, a znalezienie wolnego miejsca na kontenerowcu graniczyło z cudem. Sytuacja nie do końca wyrównała się do dnia dzisiejszego — obecnie poszukiwanie wolnego miejsca na statku zajmuje około 1 miesiąca. Dodając do tego powszechne rolowanie towarów, czyli przesuwanie kontenera na statek z późniejszym terminem odprawy na rzecz innych klientów lub ważniejszych przesyłek, transit czas przewozu może zwiększyć się ko kolejne tygodnie. W efekcie importer nigdy nie jest pewny, kiedy zakupiony towar do niego dotrze.
W transporcie kolejowym jest zupełnie inaczej. Transit time jest ściśle określony i dla ładunków przesyłanych z Chin do Polski wynosi niespełna miesiąc, zamykając się w czasie 24-26 dni. Do tego w we frachcie kolejowym nie praktykuje się rolowania kontenerów — raz zabookowane miejsce w kolejowym składzie zawsze jest dostępne dla kontenera. Przesył towarów ekspresowymi pociągami towarowymi jest przewidywalny także z tego względu, że znalezienie wolnego miejsca na kolejowym składzie trwa do 1 tygodnia, więc jest także zasadniczo krótsze, niż w przypadku frachtu morskiego. Transport kolejowy jest również bardziej odporny na zdarzenia losowe, niż przesył statkami. Wszystkie te elementy sprawiają, że fracht kolejowy jest co najmniej 3 razy krótszy i bardziej przewidywalny niż transport kontenerowcem. Do tego dochodzi liczba odprawianych pociągów w tygodniu. Obecnie z Chin do terminala w Małaszewiczach w tygodniu dociera kilkadziesiąt składów. Takie zagęszczenie usług pozwala na utrzymanie płynnego łańcucha dostaw. To sprawia, że ekspresowe pociągi towarowe są coraz popularniejszym środkiem transportu w imporcie towarów z Chin.
Transport kolejowy tańszy niż fracht morski
Rzadko się zdarza, że usługa szybsza, jest też tańsza. Tak jest w przypadku transportu kolejowego. Do 2020 roku transport ekspresowymi pociągami towarowymi był droższy niż fracht kolejowy. W tamtym okresie za przewóz pociągiem 1 kontenera trzeba było zapłacić 4 tys. USD, gdy za transport kontenerowcem ceny kształtowały się w przedziale 1-1,5 tys. USD. Obecnie relacja ta uległa odwróceniu. Fracht morski 1 kontenera kosztuje 9-11tys. USD, natomiast koleją 7-9 tys. USD. Co ważne, nie jest to sytuacja nagła, a utrwalenie trendu, który pojawił się w cenach transportu od 2021r. W tamtym czasie za przewóz kontenera statkiem trzeba było zapłacić nawet 20 tys. USD, kiedy za przewóz takiego samego ładunku za pomocą ekspresowych pociągów towarowych pobierano opłatę 15tys. USD.
źródło: Symlog.eu