Spedycja to proces zarządzania przemieszczaniem towarów z jednej lokalizacji do drugiej. W handlu detalicznym może to oznaczać przenoszenie zapasów z punktu sprzedaży do magazynu lub z magazynu do sklepu. W przypadku spedycji międzynarodowej klienci zazwyczaj przenoszą towary z głównej lokalizacji do zagranicznej filii lub partnera produkcyjnego. Ponieważ w sektorze logistyki dzieje się obecnie tak wiele, ważne jest, aby firmy każdej wielkości i z każdej branży wiedziały, jak najlepiej wykorzystać nowoczesne technologie. Na szczęście zarówno nowe, jak i stare osiągnięcia sprawiają, że usprawnianie działalności przedsiębiorstw wszelkiego rodzaju jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dobra wiadomość jest taka, że znacznie więcej osób zaczyna korzystać z tych osiągnięć niż jeszcze niedawno. Zła wiadomość jest taka, że nadal istnieje wiele niejasności co do tego, do czego mogą one służyć i jak należy je wdrażać w codziennej działalności biznesowej. Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, czym jest program spedycji międzynarodowej i czy jest on odpowiedni dla Twojej firmy.
Co to jest program wysyłki międzynarodowej?
Wysyłka to proces zarządzania przemieszczaniem towarów z jednej lokalizacji do drugiej. W handlu detalicznym może to oznaczać przenoszenie zapasów z punktu sprzedaży do magazynu lub z magazynu do sklepu. W przypadku spedycji międzynarodowej klienci zazwyczaj przenoszą towary ze swojej głównej lokalizacji do zagranicznej filii lub partnera produkcyjnego. Można to zrobić na kilka sposobów. Jednym z nich jest bezpośrednia obsługa wszystkich ceł i podatków przez spedytora. Może to oznaczać wiele poziomów zarządzania i formalności, dlatego większość firm zleca to zadanie agencji lub spedytorowi. Inny sposób polega na tym, że spedytor (przewożący towary) zajmuje się wszystkimi opłatami celnymi i podatkowymi, a nadawca zajmuje się pośrednictwem. Spedycja jest złożonym procesem, dlatego większość organizacji logistycznych posiada program spedycyjny. Program spedycyjny to zbiór zasad i procedur, które ułatwiają zespołowi logistycznemu obsługę logistyczną przesyłek przychodzących i wychodzących. Klienci zazwyczaj chcą korzystać z międzynarodowego programu spedycyjnego, ponieważ może on ułatwić zarządzanie zapasami i uzyskanie potrzebnych towarów dzięki uniknięciu złożoności procesu logistycznego.
Rzeczy, które należy rozważyć przed wdrożeniem międzynarodowego programu wysyłkowego
- Jaki jest planowany rynek zbytu dla towarów?
- Jacy klienci będą korzystać z towarów?
- Jaki jest czas dostawy towarów?
- Jakie opcje wysyłki międzynarodowej są dostępne?
- Jakie rodzaje transportu będą wykorzystywane?
- Jakie dokumenty są potrzebne do odprawy celnej?
- Jakie są spodziewane opłaty celne?
- Jak długo towary mogą pozostawać w magazynie międzynarodowym?
- Jakie są zasady zwrotu towarów?
Zalety korzystania z programu wysyłki międzynarodowej
- Korzyści skali – wysyłka niewielkiej ilości towarów kosztuje mniej niż wysyłka dużej liczby pojedynczych pudełek. Istnieje punkt malejących zysków, w którym koszt wysyłki kilku ostatnich sztuk przewyższa oszczędności wynikające z wysyłki większości przedmiotów.
- Szybsze opcje wysyłki – Twoja operacja logistyczna może korzystać z zalet niektórych metod wysyłki. Łatwiej jest śledzić lokalizację dużej przesyłki towarów niż kilku mniejszych.
- Szerszy zasięg międzynarodowy – Twoja operacja logistyczna może korzystać z zalet większego dostawcy usług logistycznych. Łatwiej jest uzyskać pełny zasięg sieci dużego dostawcy niż lokalnego.
- Łatwość odprawy celnej – odprawa celna może być łatwiejsza, jeśli towary pochodzą z kraju, który ma bliższe relacje z Twoimi klientami. Na przykład towary od klienta z Chin mogą mieć mniejsze szanse na odmowę wjazdu, ponieważ pochodzą z Chin.
Wady korzystania z międzynarodowego programu wysyłkowego
- Zwiększone ryzyko – Jeśli Twoi klienci mają siedzibę w kraju, który w przeszłości był trudny lub nawet niebezpieczny dla zagranicznych firm, to wysyłając do Ciebie ich towary, podejmujesz zwiększone ryzyko. Wszelkie towary wysyłane do krajów, w których istnieje ryzyko niestabilności politycznej lub gospodarczej, najprawdopodobniej zostaną odrzucone w porcie wejścia.
- Powolne i niedokładne śledzenie – ustalenie dokładnej lokalizacji dużej przesyłki towarów może zająć dużo czasu. Jeszcze trudniej jest sobie z tym poradzić, gdy przesyłka jest śledzona w sposób niedokładny.
- Złożoność – proces logistyczny może być tak skomplikowany, że zarządzanie nim staje się czasochłonne, a nawet stresujące.
Najważniejsze informacje
- Proces logistyczny jest uproszczony i usprawniony.
- Ułatwione jest śledzenie zapasów i zarządzanie nimi.
- Fakturowanie i księgowanie staje się łatwiejsze, gdy korzysta się z systemu online.
- Dokumenty wysyłkowe są łatwo dostępne online.
- Dokumentacja jest dostępna do wglądu.
- Efektywne zarządzanie czasem przeznaczonym na inwentaryzację, ocenę ryzyka i śledzenie.
- Przyjmowanie i przechowywanie zapasów jest uproszczone.
- Szybsza odprawa celna przesyłek.
- Uproszczenie produkcji i dystrybucji.