Spedycja międzynarodowa - czym jest?
Biznes

Spedycja międzynarodowa – czym jest?

Spedycja to proces zarządzania przemieszczaniem towarów z jednej lokalizacji do drugiej. W handlu detalicznym może to oznaczać przenoszenie zapasów z punktu sprzedaży do magazynu lub z magazynu do sklepu. W przypadku spedycji międzynarodowej klienci zazwyczaj przenoszą towary z głównej lokalizacji do zagranicznej filii lub partnera produkcyjnego. Ponieważ w sektorze logistyki dzieje się obecnie tak wiele, ważne jest, aby firmy każdej wielkości i z każdej branży wiedziały, jak najlepiej wykorzystać nowoczesne technologie. Na szczęście zarówno nowe, jak i stare osiągnięcia sprawiają, że usprawnianie działalności przedsiębiorstw wszelkiego rodzaju jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dobra wiadomość jest taka, że znacznie więcej osób zaczyna korzystać z tych osiągnięć niż jeszcze niedawno. Zła wiadomość jest taka, że nadal istnieje wiele niejasności co do tego, do czego mogą one służyć i jak należy je wdrażać w codziennej działalności biznesowej. Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, czym jest program spedycji międzynarodowej i czy jest on odpowiedni dla Twojej firmy.

Co to jest program wysyłki międzynarodowej?

Wysyłka to proces zarządzania przemieszczaniem towarów z jednej lokalizacji do drugiej. W handlu detalicznym może to oznaczać przenoszenie zapasów z punktu sprzedaży do magazynu lub z magazynu do sklepu. W przypadku spedycji międzynarodowej klienci zazwyczaj przenoszą towary ze swojej głównej lokalizacji do zagranicznej filii lub partnera produkcyjnego. Można to zrobić na kilka sposobów. Jednym z nich jest bezpośrednia obsługa wszystkich ceł i podatków przez spedytora. Może to oznaczać wiele poziomów zarządzania i formalności, dlatego większość firm zleca to zadanie agencji lub spedytorowi. Inny sposób polega na tym, że spedytor (przewożący towary) zajmuje się wszystkimi opłatami celnymi i podatkowymi, a nadawca zajmuje się pośrednictwem. Spedycja jest złożonym procesem, dlatego większość organizacji logistycznych posiada program spedycyjny. Program spedycyjny to zbiór zasad i procedur, które ułatwiają zespołowi logistycznemu obsługę logistyczną przesyłek przychodzących i wychodzących. Klienci zazwyczaj chcą korzystać z międzynarodowego programu spedycyjnego, ponieważ może on ułatwić zarządzanie zapasami i uzyskanie potrzebnych towarów dzięki uniknięciu złożoności procesu logistycznego.

Rzeczy, które należy rozważyć przed wdrożeniem międzynarodowego programu wysyłkowego

  • Jaki jest planowany rynek zbytu dla towarów?
  • Jacy klienci będą korzystać z towarów?
  • Jaki jest czas dostawy towarów?
  • Jakie opcje wysyłki międzynarodowej są dostępne?
  • Jakie rodzaje transportu będą wykorzystywane?
  • Jakie dokumenty są potrzebne do odprawy celnej?
  • Jakie są spodziewane opłaty celne?
  • Jak długo towary mogą pozostawać w magazynie międzynarodowym?
  • Jakie są zasady zwrotu towarów?

Zalety korzystania z programu wysyłki międzynarodowej

  • Korzyści skali – wysyłka niewielkiej ilości towarów kosztuje mniej niż wysyłka dużej liczby pojedynczych pudełek. Istnieje punkt malejących zysków, w którym koszt wysyłki kilku ostatnich sztuk przewyższa oszczędności wynikające z wysyłki większości przedmiotów.
  • Szybsze opcje wysyłki – Twoja operacja logistyczna może korzystać z zalet niektórych metod wysyłki. Łatwiej jest śledzić lokalizację dużej przesyłki towarów niż kilku mniejszych.
  • Szerszy zasięg międzynarodowy – Twoja operacja logistyczna może korzystać z zalet większego dostawcy usług logistycznych. Łatwiej jest uzyskać pełny zasięg sieci dużego dostawcy niż lokalnego.
  • Łatwość odprawy celnej – odprawa celna może być łatwiejsza, jeśli towary pochodzą z kraju, który ma bliższe relacje z Twoimi klientami. Na przykład towary od klienta z Chin mogą mieć mniejsze szanse na odmowę wjazdu, ponieważ pochodzą z Chin.

Wady korzystania z międzynarodowego programu wysyłkowego

  • Zwiększone ryzyko – Jeśli Twoi klienci mają siedzibę w kraju, który w przeszłości był trudny lub nawet niebezpieczny dla zagranicznych firm, to wysyłając do Ciebie ich towary, podejmujesz zwiększone ryzyko. Wszelkie towary wysyłane do krajów, w których istnieje ryzyko niestabilności politycznej lub gospodarczej, najprawdopodobniej zostaną odrzucone w porcie wejścia.
  • Powolne i niedokładne śledzenie – ustalenie dokładnej lokalizacji dużej przesyłki towarów może zająć dużo czasu. Jeszcze trudniej jest sobie z tym poradzić, gdy przesyłka jest śledzona w sposób niedokładny.
  • Złożoność – proces logistyczny może być tak skomplikowany, że zarządzanie nim staje się czasochłonne, a nawet stresujące.

Najważniejsze informacje

  1. Proces logistyczny jest uproszczony i usprawniony.
  2. Ułatwione jest śledzenie zapasów i zarządzanie nimi.
  3. Fakturowanie i księgowanie staje się łatwiejsze, gdy korzysta się z systemu online.
  4. Dokumenty wysyłkowe są łatwo dostępne online.
  5. Dokumentacja jest dostępna do wglądu.
  6. Efektywne zarządzanie czasem przeznaczonym na inwentaryzację, ocenę ryzyka i śledzenie.
  7. Przyjmowanie i przechowywanie zapasów jest uproszczone.
  8. Szybsza odprawa celna przesyłek.
  9. Uproszczenie produkcji i dystrybucji.